Aflæggelse af køreprøver fra 1. januar 2025

Aflæggelse af køreprøver kan fra 1. januar 2025 kun ske på dansk, engelsk, grønlandsk, færøsk, og tysk i det dansk-tyske grænseområde.

Dette gælder også for elever, der er påbegyndt undervisningen før den 1. januar 2025.

Prøver på tysk afvikles i Tønder, Haderslev, Aabenraa og Sønderborg kommuner.

Karensperiode

Førstegangserhververe til kategori B, der ikke består en praktisk prøve, kan først aflægge en ny praktisk prøve tidligst 7 dage efter den seneste prøve.

Elever, der snyder til en teori- eller praktisk prøve, eller omgår reglerne på anden måde, kan tidligst gå op til en ny prøve 6 måneder efter den seneste prøve.

Indførelse af forsøgsordning med kode 78

Der er indført en forsøgsordning, som gør det muligt for elever at undgå at få påført kode 78 i kørekortet.

Det kræver, at eleven skal gennemføre 7 timers køreundervisning i et køretøj med manuelt gear.

Gennemførelse af undervisningen på 7 timer erstatter en praktisk prøve. Dokumentation for gennemført undervisning skal påføres lektionsplanen.